Thursday, July 19, 2007

فرمان اتومبیل


فرمان اتومبیل را بیشتر بشناسیم
متعلقات فرمان روي اوس يا اکسل جلو درسمت راست و يا چپ اتومبيل بسته مي شود و توسط چرخهاي جلوهدايت اتومبيل به دلخواه راننده صورت ميگيرد. بدين معني که حرکت غربيالک توسط راننده و ميله اصلي فرمان به هزار خاري و ميله هاي رابط فرمان و بعد به سگدست منتقل شده و در نتيجه حرکت رفت و برگشتي يا سمت چپ و راست غربيالک فرمان باعث گردش اتومبيل مي شود. انواع فرمان:ساختمان فرمان به انواع مختلف ساخته مي شود که معروفترين آنها عبارتنداز:1- مارپيچ حلزوني 2- چرخ حلزوني(تاج خروسي) 3-ساچمه اي گردان 4- شانه اي 5- هيدروليکي ساختمان فرمان:1- غربيالک يا فلکه (رل) 2- ميله اصلي که انتهاي آن به صورت مارپيچ مي باشد 3- جعبه فرمان 4- لوله حفاظ ميله اصلي 5- دو عدد بلبرينگ يا کاسه ساچمه 6- دنده چرخ حلزوني يا دنده تاج خروسي که با مارپيچ فرمان درگير است 7- ÷يچ تنظيم خلاصي فرمان 8- اهرم يا بازوي هزار خاري دنده حلزوني يا تاج خروسي 9- دو عدد ميل فرمان کوتاه 10- ميل فرمان بلند(رابط دو ميل فرمان کوتاه) 11- دو عدد شغال دست 12- دو عدد سگدست 13-سيبکها 14- ميل تعادل 15- نمدي فرمانطرز کار فرمان :هنگاميکه راننده براي چرخاندن فرمان نيرو وارد ميکند اين نيرو توسط غربيالک جهت پيدا مي کندو توسط ميل فرمان اصلي وارد جعبه فرمان شده و توسط مارپيچ ميله به چرخ حلزوني يا تاج خروسي که مانند کرانويل و پنيون عمل مي کند انتقال ميابد سپس از چرخ حلزوني به اهرم يا بازوي حلزوني و از آن به ميل فرمان کوتاه سمت چپ انتقال ميابد پس از آن از ميل فرمان کوتاه توسط سيبک به شغالدست منتقل مي شود و شغالدست نيز سگدست رذا که چرخ روي آن سوار است ميچرخاندو باعث چرخ زدن اتومبيل ميشود. از طرف ديگر نيرو از ميل فرمان کوتاه سمت چپ توسط ميل فرمان بلند به ميل فرمان کوتاه سمت راست منتقل ميشود بنابرين سمت چپ و راست هر دو با هم گردش مي کنند تا اتومبيل در پيچ ها بتواند به راحتي بچرخد .تنظيم بودن زواياي هندسي و فاصله چرخ هاي جلو در عمل فرمان تاثير فراوان دارد. براي تسهيل در هنگام گردش اتومبيل ويا دورزدن يا پارک نمودن در جاهاي کم فاصله و همچنين براي جلوگيري از سر خوردن و انحراف اتومبيل به يک سمت تنظيم دستگاه فرمان به دفت و اهميت بيشتري احتياج دارد.زواياي هندسي:1- زاويه تواين يا سر جمعي چرخها 2- زاويه تو اوت3- زاويه کمبر4- زاويه کسترزاويه تواين(TOE IN) :فاصله جلوي چرخهاي جلو نسبت به فاصله عقب چرخها مقداري کمتر است.چرخهاي اتومبيل در حال حرکت بسمت بيرون تمايل پيدا ميکند و اين امر باعث لغزش چرخها به سمت راست و چپ ميگردد و چرخها را بايد با زاويه ساخت زيرا اين کار باعث ميگردد که در حين حرکت خودرو چرخها بصورت موازي قرار گيرند و تعادل برقرار گردد و از سنگيني حرکت فرمان و انحراف خودرو جلوگيري شود.و زاويه تواين در ماشينهاي محور عقب کاربرد دارد.زاويه تواوت (TOE OUT) :اين زاويه به مقدار بسيار کهي در خودرو قرار دارد وتمايل چرخها به بيرون زاويه تواوت مي باشد و اين زاويه بمقدار کمي در خودرو لازم است زيرا در يسر پيچها چرخ داخلي دايره کوجکتري نسبت به چرخ بيروني دارد و چنانچه اين زاويه ضفر گردد احتمال اينکه چرخها در حرکت به سمت داخل گشيده شوند هست .و اين زاويه بيشتر در ماشينهاي جديد که اکثرا محور جلو هستند مشاهده مي شوند زاويه کمبر(CAMBER) :زاويه کمبر عبارتند از : شيب چرخ را با خط قائم جهت زواياي کمبر در نظر گرفته ميشود که اگر عمو باشد کمبر صفر اگر بيرون باشد کمبر مثبت و اگر داخل باشد کمبر منفي در نظر گرفته مي شودالف: زاويه کمبر منفي :اتومبيلهاي مسابقه اکثرا داراي کمبر منفي بوده و اين زاويه باعث ميگردد در زماني که از دست اندازي عبور کند و يا سرعت زيادي داشته باشد از منحرف شدن خودرو جلوگيري کند.ب- کمبر صفر: چنانچه جرخ عمود بر جاده باشد داراي کمبر صفر است و در اين کمبر بدليل اينکه سطح بيشتري از لاستيک بازمين در تماس است يک مقدار کمي فرمان به سختي بسمت چپ و راست حرکت ميکند.ج- کمبر مثبت :زمانيکه چرخ به بيرون شيب داشته باشد (کمبر مثبت) اين کار باعث ميشود که در سر پيچها از چپ شدن ويسيله نقليه جلوگيري شودو بايد چرخها مقداري کمبر مثبت داشته باشند.

0 comments: