Sunday, March 09, 2008

سیستم کنترل سرعت قابل تطبیق با خودرو مقابل(ACC)

در هنگام رانندگی ، راننده باید کاملا مراقب سرعت و فاصله
خود با خودروهای دیگر باشد و در زمانی که سرعت و شرایط
خودروهای دیگر تغییر می کند باید نسبت به آن تغییرات
واکنش سریع انجام دهد تا فاصله و سرعت خود را نسبت به
خودروی جلوی خود تنظیم نماید و حادثه ای رخ ندهد .
شرکت بوش امروزه سیستمی به نام سیستم کنترل سرعت
قابل تطبیق با شرایط جاده یا سیستمACC
را معرفی کرده است . ( Adaptive Cruise Control)
سیستم ACCسیستمی است که راننده می تواند خودرو را
در یک سرعت ثابت تنظیم کند و خودرو با سرعت تنظیم
شده ، حرکت می کند ، وقتی که خودرو به نزدیکی
خودرویی برسد که سرعت آن کمتر از سرعت تنظیم شده

باشد ، سرعت را کاهش داده و سرعت خود را با سرعت
اتومبیل روبرو تنظیم می نماید . هنگامی که خودرو از جلوی
خودروی مذکور کنار رود و یا راننده بخواهد از خودرو سبقت
بگیرد سیستم دوباره به سرعت تنظیم شده باز می گردد . در
شرایطی هم که اگر راننده تشخیص دهد که نیاز به سرعت
بیشتر دارد و پدال گاز را بفشارد ، بعد از اینکه راننده پای
خود را از روی پدال گاز بر دارد دوباره سیستم در سرعت
تنظیم شده باز خواهد گشت . تنها در صورتی سیستم غیر
فعال می شود که راننده پدال ترمز را فشار دهد . با
کوچکترین فشار بر روی پدال ترمز سیستم غیر فعال شده و
راننده باید خودش سرعت را تنظیم نماید .

اجزاء سیستم ACC
در شکل زیر اجزاء تشکیل دهنده سیستم ACC را مشاهده
می کنید که به قرار زیر می باشد:
1.سنسور و رادار سیستم ACC به همراه واحد کنترل
الکترونیکی ACC
2واحد کنترل الکترونیکی موتور ECU
.3 واحد کنترل الکترونیکی ESP و
واحد هیدرولیکی سیستم ESP.
4.اهرم فعال کننده سیستم ACC و نمایشگر صفحه کیلومتر.
5. دریچه گاز با کنترل الکترونیکی
6.سنسور های سیستم ESP( مثل : سنسور زاویه فرمان ،
سنسور سرعت چرخها و سنسور شتاب جانبی )
7. واحد کنترل الکترونیکی گیربکس اتوماتیک

همان طور که در شکل زیر مشاهده می کنید کلیه اطلاعات مورد
نیاز سیستم از طریق شبکه CAN به واحد کنترل الکترونیکی ACC
رسانده می شود و همچنین کلیه فرمانهای صادر شده از طرف سیستم
ACC نیز توسط سیستم CAN به واحدهایعمل کننده ارسال می شود.
از قطعات ذکر شده می توان به این نتیجه رسید که برای نصب
سیستم ACCنیاز است که سیستم های زیر نیز بر روی خودرو
نصب باشد.
.1سیستم کنترل الکترونیکی موتور (Motronic) که پدال گاز و دریچه
گاز آن از نوع الکترونیکی باشد.
2.سیستم برنامه پایداری الکترونیکی (esp)
3.گیربکس اتوماتیک با کنترل الکترونیکی (tiptronic)
4.سیستم شبکه مالتی پلکس ((can

0 comments: