Wednesday, November 25, 2009

سوگند نامه مهندسی

من،...................، با آگاهی کامل از نقش و تأثیر مهندسی در سازندگی و توسعه پایدار جهان، رفاه و آسایش انسان، حفظ جهان هستی از آلودگی های زیست محیطی و تأمین شادی پایدار و دراز مدت خود و دیگران، اینک که به عنوان مهندس خدمت خود را آغاز می کنم به پروردگار جهان و انسان سوگند یاد می کنم که:

1- همواره در سراسر زندگی شغلی، حرفه ای و اجتماعی خود بدین سوگند وفادار باشم.

2- به انسان، به عنوان یک موجود صاحب خرد و شگفت انگیزترین پدیده ی آفرینش بیندیشم، صدیق و واقع بین بوده و به هیچ اقدامی که به انسان و انسانیت آسیب رساند، مبادرت نورزم.

3- دانش مهندسی و تجربه حرفه ای خود را که میراث مشترک بشری است، مغتنم دانستته و کوشش کنم تا آن را به روز نگه داشته در حد توان خود به گنجینه دانش و تجربیات سودمند بشری بفزایم.

4- ایران زادگاه من است که در آن زاده و پرورده شده ام، کوشش خواهم کرد که دین خود را به سرزمینم، مردمانم، نیاکانم و آیندگان ادا کنم.

5- در طول زندگی حرفه ای خود تلاش نمایم تا نقش موثری در توسعه پایدار کشورم داشته باشم.

6- در حد توان به دانشگاه که مربی علمی و فنی من است و به کسانی که پس از من در این مکان مقدس بالنده خواهند شد خدمت نمایم.

7- سرمایه های هستی چون ماده، انرژی، محیط زیست و نیروی کار را سرمایه های تمام بشر دانسته، در حفظ، کاربرد درست و بهسازی آن ها کوشش نمایم.

8- در تمام فعالیت های مهندسی خود صداقت، دقت، نظم، عدالت، سرعت عمل، حفظ منافع اجتماعی و حقوق دیگران را مراعات نمایم و سلامت، ایمنی و آینده انسان ها را مدنظر داشته، نسبت به آنان مهربان، دلسوز و متعهد باشم و همواره سود خویش را در منافع عام جستجو کنم، رشوه خواری و ساير رذائل اخلاقی را طرد نموده و برای زحمات خود ارزش مادی در حد معقول و متعارف طلب کنم.

9- در تمام کوشش های مهندسی خود، از دانش روز و آخرین یافته های علمی و فنی آگاه شوم و آن ها را با ابتکار، خلاقیت و نوآوری در طراحی، برنامه ریزی و اجرا به کار بندم.

10- در تمام کوشش های مهندسی خود، استانداردهای حرفه ای را مراعات نموده و تنها در حیطه ي دانش و توانایی خود کار قبول کنم و تنها مدارکی را امضاء نمایم که به آن ها احاطه فنی کامل دارم. در مواردی که منع قانونی و حق مالکیت اختصاصی وجود ندارد، دانش خود را آزادانه و به صورت رایگان منتشر نموده و در اختیار دیگران قرار دهم.

11- در انجام وظایف حرفه ای محوله، فردی متعهد، مسئولیت پذیر، مشارکت پذیر و راز دار باشم.

12- محیطی پر از محبت و صفا و عشق و علاقه به خدمتگزاری بی ریا به مردم و وطنم را به وجود آورم و همکاران خود را بدون توجه به ملیت، نژاد، مذهب، جنسیت، سن و عقیده دوست بدارم و ارزش های انسانی را در خود و در آنان پرورش دهم.

13- در کوشش های مهندسی خود، همیشه فردی متواضع بوده، موفقیت های به دست آمده را علاوه بر سعی و کوشش خود، مرهون تلاش همکاران و نظام آفرینش دانسته و از آنان قدردانی و سپاسگزاری نمایم.

14- در تمام کوشش های مهندسی خود جویا و پذیرای نقد و اظهارنظر صادقانه همکاران بوده، خطاهای خود را اصلاح نمایم و برای همکاری گروهی و نقش دیگران ارزش قایل باشم و از لطمه زدن به حیثیت، شهرت، دارايی یا اشتغال دیگران پرهیز کرده از اقدامات بدخواهانه برای آنان خودداری کنم.

15- از کوشش های فرهنگی و فعالیت های اجتماعی که به منظور توسعه ي رفاه عمومی انجام می گیرد، استقبال نموده و در آن ها شرکت نمایم.

16- همکاران خود را تشویق به رعایت اصول اخلاق مهندسی و وجدان حرفه ای نمایم.

نام و نام خانوادگی:

امضاء:

تاریخ:


0 comments: